اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

هیپنوتیزم درمانی چگونه عمل می‌کند؟

هیپنوتیزم درمانی یکی از روش های قدیمی در روانشناسی است که فروید آن را پایه گذاری نمود. در این روش فرد بیمار را با تکنیک هایی به حالت خلسه برده و بر ضمیر ناخودآگاه او تمرکز می‌کنند. حتی با اینکار می‌توان بسیاری از رفتارها و یا عقاید را در افراد تغییر داد. البته این روش معایبی نیز دارد. با اینکه در موارد زیادی موثر واقع شده و می‌تواند به درمان افراد کمک کند. اما امروزه دیگر کمتر شاهد استفاده از این روش برای بیماری های روانی هستیم. البته سختی این کار نیز بی تاثیر نیست. افراد کمی این مهارت را داشته و در آن تخصص دارند. اما فازغ از این موضوع نباید خطرات احتمالی ناشی از آن را نیز نادیده گرفت. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هیپنوتیزم درمانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی یک روش کمکی است که نباید به عنوان روش اصلی درمان مورد استفاده قرار گیرد. اگر شاهد این حالت بوده اید احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده است که آیا این روش واقعی است و افراد از حالت عادی خارج می‌شوند. در جواب این سوال باید گفت: بله. هیپنوتیزم واقعا کار می‌کند و می‌تواند افراد را برای مدت زمان کوتاهی به اغما ببرد. این برنامه درمانی هنوز هم برای بسیاری از بیماری های حاد و یا موضوعاتی که درمان آنها غیر ممکن است به کار می‌رود. ترک سیگار یکی از شرایطی است که شاید به ظاهر ساده به نظر برسد؛ اما در واقعیت بسیاری از افراد از انجام آن عاجز هستند. در ادامه به ذکر نمونه ای واقعی در این مورد می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با ضمیر ناخود آگاه کلیک کنید.

مراحل هیپنوتیزم درمانی

مراحل هیپنوتیزم درمانی

شروع یک جلسه هیپنوتیزم درمانی ، اصولی دارد. در واقع متخصص در ابتدا باید زمینه را برای اینکار آماده کرده و کارهایی را به کمک مراجع انجام دهد. در این بخش به توضیح این اقدامات می‌پردازیم.

💠آرامش

در ابتدا بیمار را باید در وضعیتی آرام و ساکن قرار داد. در این شرایط بیمار حتی می‌تواند روی کاناپه ای دراز بکشد. آرامش بدنی نیز برای پیشبرد هیپنوتیزم از اهمیت زیادی برخوردار است.

💠پیشنهاد دادن

قبل از شروع هیپنوتیزم درمانی معمولا درمانگر پیشنهاد های مختلفی به مراجع می‌دهد. در واقع بهتر است در ابتدا مراجع روش های دیگر را امتحان کرده و در نهایت از هیپنوتیزم استفاده کند.

💠تمرکز بر مهارت های مقابله ای

برخی از بیماران معمولا مقاومت زیادی در برابر هیپنوتیزم درمانی دارند. این یکی از وظایف درمانگر است که بر ترس ها و نگرانی های بیمار خود غلبه کرده و تکنیک های مختلفی در این زمینه به او آموزش دهد.

💠اکتشاف تجربیات گذشته

به طور کلی هیپنوتیزم درمانی بر گذشته افراد متمرکز است. به همین دلیل درمانگر در حین این فرایند بیشتر سوالاتی در مورد گذشته افراد و حتی خاطراتی که به یاد نمی‌آورند تمرکز می‌کند.

هیپنوتیزم درمانی در چه مواردی موثر است؟

هیپنوتیزم درمانی برای بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اختلالات شامل درد مزمن، زوال عقل، حالت تهوع ناشی از زوال عقل، نشانه های سندروم روده تحریک پذیر، نشانه های اختلال کمبود توجه بیش فعالی، استرس پس از سانحه و اختلالات اضطرابی و افسردگی می‌شوند.

مزایای استفاده از هیپنوتیزم درمانی

همانطور که به آن اشاره شد؛ هیپنوتیزم درمانی مزایا و همچنین معایب مختلفی دارد. درمان سریع و گاها قطعی یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از این روش است. اما به طور کلی منجر به موارد زیر نیز می‌شود.

بالابردن آگاهی

بالارفتن تمرکز

آرامش داشتن

پیامدهای هیپنوتیزم درمانی

از طرفی براساس تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید ه هیپنوتیزم درمانی منجر به ایجاد خاطرات ساختگی در ذهن افراد نیز می‌شود. برای مثال دختری که از روش هیپنوتیزم درمانی استفاده کرده بود؛ بعد از سالها از پدر خود به جرم تجاوز جنسی شکایت کرد. اما بعد از سالها تحقیق و پیگیری در این زمینه مشخص گردید این خاطره کاملا ساخته ذهن دختر بوده که دقیقا بعد از استفاده از هیپنوتیزم بروز کرده است. از طرفی این روش پیامدهای جسمانی مختلفی نیز دارد. برای مثال افراد تا مدتی بعد از اینکار دچار حالاتی مثل سرگیجه، سردرد، اختلالات خواب و به طور کلی اضطراب و پریشانی می‌شوند.

تکنیک های مختلف هیپنوتیزم درمانی

معمولا در حین هیپنوتیزم درمانی تنها از دو روش اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدا در این حالت به فرد پیشنهادهایی داده شده و در قدم بعدی اظهارات او مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. دو تکنیک این روش پیشنهاد درمانی و تحلیل و بررسی هستند.

انواع هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی خود شامل انواع مختلفی می‌شود.

اریکسون: هیپنوتیزم درمانی اریکسون از دانشمندی با همین نام گرفته شده و از رایج ترین نوع هیپنوتیزم است. در این روش بر انعطاف پذیری افراد تمرکز می‌شود.

رگرسیون: در روش رگرسیون نیز بر دلایل مشکلات زمان حال تمرکز می‌شود.

هیپنوتیزم چشمی: در این روش که با نام تله هم شناخته می‌شود؛ در حین هیپنوتیزم فرد را برای انجام کاری ترغیب می‌کنند.

هیپنوتیزم را برای چه افرادی نباید انجام داد؟

در مواردی هیپنوتیزم درمانی می‌تواند برای برخی افراد موثر واقع نشود. برای مثال نباید برای افرادی که از اختلالات شدید روانی رنج می‌برند؛ از هیپنوتیزم استفاده کرد. همچنین این روش برای معتادین مواد مخدر و الکل نیز پیشنهاد نمی‌شود. تنها برای سیگار بهتر است از این روش استفاده نمود. به طور کلی اینکار باید توسط متخصص و به درستی مورد استفاده قرار گیرد؛ در غیر این صورت تاثیرات بدی خواهد داشت. برای اطلاع از روش های ترک سیگار کلیک کنید.

چگونگی انجام هیپنوتیزم

یادگیری هیپنوتیزم درمانی به آسانی انجام نمی‌شود. انجام اینکار برای دیگران نیاز به سالها تمرین وتخصص دارد. در ابتدا افراد باید مشکل فرد را به خوبی بررسی کرده تا متوجه شوند تا با این روش قابل درمان است یا نه. بعد از آمادگی فرد را در حالتی ساکن و راحت قرار داده و شروع به صحبت کردن با او می‌کنند. برخی ازپاندول نیز در این حین استفاده می‌کنند. اما انجام هیپنوتیزم از راه دور نسز امکانپذیر است که در آن نیازی به پاندول نیست. بعد از مدت زمان کوتاهی فرد هوشیاری خود را از دست داده و شروع به صحبت کردن در مورد مسائل مختلف می‌کند.

تفاوت هیپنوتیزم با مراقبه

برخی از افراد مراقبه را با هیپنوتیزم درمانی یکسان می‌دانند. اما این دو روش کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. چرا که در مراقبه فرد تنها است و همچنین حالت طبیعی دارد. حتی به طور دقیق به یاد می‌آورد که در حال انجام چه کاریست. اما این در مورد هیپنوتیزم صادق نیست. افراد نمی‌توانند به تنهایی خود را هیپنوتیزم کنند. تنها شباهت این دو روش در تمرکز بر قدرت ذهن است.

باورهای غلط در مورد هیپنوتیزم درمانی

باورهای غلط در مورد هیپنوتیزم درمانی

باورهای اشتباهی در مورد هیپنوتیزم درمانی وجود دارد. در واقع همین موضوعات است که افراد را به اشتباه انداخته و دچار مشکلات مختلفی می‌کند. برای مثال فردی که هیپنوتیست می‌کند تسلط کامل بر ذهن شما داشته و ممکن است شما را مجبور به انجام کارهای مختلفی کند.  و یا اینکار مغز را ضعیف می‌کند. همچنین او رازهای زندگی شما را فهمیده و آنها را برملا می‌کند. یکی دیگر از موضوعات دیگری که افراد را می‌ترساند؛ این است که بعد از هیپنوتیزم ممکن است دیگر بیدار نشوید.

مثالی واقعی از هیپنوتیزم درمانی

یک مثال واقعی و جالب از ترک سیگار به وسیله هیپنوتیزم درمانی از بازیگر مشهور سریال فرندز یعنی متیو پری است. او که سالها روزی سه پاکت سیگار می‌کشید و نمی‌توانست این عادت را ترک کند؛ به دلیل ابتلا به برونشیت ریه مجبور به اینکار شد. او پس از امتحان کردن روش های مختلف در این زمینه با انجام سه جلسه هیپنوتیزم در نهایت موفق به ترک سیگار شده و هرگز به سراغ آن نرفت.

سخن پایانی

به طور کلی موضوع هیپنوتیزم درمانی برای بسیاری از افراد عادی جالب بوده و حتی تمایل دارند که آن را امتحان کنند. اما انجام اینکار نه تنها به راحتی امکانپذیر نیست؛ بلکه می‌تواند مشکلاتی را در این زمینه نیز ایجاد کند. از این رو بهتر است افراد در ابتدا در این مورد اطلاعاتی را کسب کرده و در قدم بعدی برای درمان بیماری هایی که لازم است از آن استفاده نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هیپنوتیزم درمانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره