رشد و مراقبتکودک

غذا نخوردن کودک | 9 دلیل غذا نخوردن کودک

غذا نخوردن کودک و بی اشتهایی آنها به دلایل مختلفی بستگی دارد. همانطور که فرزند شما در برخی موارد اشتهای زیادی پیدا می‌کند، در بعضی روز ها نیز بی اشتها می‌شود. اما پدر و مادر ها همیشه از فرزندان خود انتظار دارند که راحت غذا بخورند و هرگز بی اشتها نباشند. اغلب والدین در زمینه این موضوع گله مند هستند.

اما دلیل غذانخوردن کودک در دسته های مختلفی قرار دارد که برای رفع این بی اشتهایی ابتدا باید از دلایل آگاهی پیدا کنید. بعد از پیدا کردن دلیل، زمان درمان فرا رسیده است. راهکارهایی در زمینه کاهش بی اشتهایی کودکان وجود دارد که می‌توانید برای اطلاع از آنها، از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذانخوردن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

غذا نخوردن کودک

دلیل غذا نخوردن کودک

آیا فرزند شما هم غذا نمی‌خورد؟ بی اشتهایی را در فرزند خود مشاهده می‌کنید؟ بسیاری از پدر و مادر ها به دلیل بی اشتهایی و غذا نخوردن کودک خود به دنبال راهکار هستند. این بی اشتهایی اغلب هنگام صبح مشاهده می‌شود و گاهی نشان از بیماری می‌باشد.

غذانخوردن کودک معضل و مشکلی است که والدین را نگران می‌کند. دلایل مختلفی در این زمینه وجود دارد که با آگاهی از هر کدام می‌توانید علت بی اشتهایی فرزند خود را شناسایی کنید. معمولا بعد از 18 ماهگی توصیه می‌شود که از مکمل های مواد غذایی استفاده کنید تا وابستگی به شیر مادر، دلیل بر بی اشتهایی کودک زیر 2 سال نشود. در این مقاله راجع به این دلایل و راهکار مناسب صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 دلایل غذا نخوردن کودک

دلایل بسیار زیادی برای غذا نخوردن کودک وجود دارد. این دلایل برای هر کودکی به شیوه متفاوت است و برای درمان باید آنها را شناسایی کرد. در این بخش مقاله به علل مختلف این عارضه اشاره کرده ایم.

➰ فرزند شما دچار استرس شده است

مهم ترین و بزرگ ترین دلیل غذا نخوردن کودک، استرس است. کودکانی که به استرس های طولانی مدت دچار می‌شوند، به مرور زمان وزن خود را از دست خواهند داد. اگر بی خوابی را در کنار بی اشتهایی کودک مشاهده کردید، باید به دنبال دلیل استرس فرزند باشید. در ادامه علت بروز استرس در کودکان را توضیح داده ایم.

✨ قلدری

✨ مشکلات در مدرسه

✨مسائل خانوادگی مانند مرگ یا تولد فرزند جدید

✨ انتظارات غیر معمولی خانواده

✨ فشار تحصیلی

➰ تنقلات جای وعده غذایی خورده می‌شود | غذا نخوردن کودک

از دیگر دلایل غذا نخوردن کودک؛ میان وعده های نامناسب است. گاهی اوقات کودک شما گرسنه است و والدین سعی دارند تا میان وعده سریع برای او حاضر کنند. این میان وعده های اشتباه باعث سیری و در نتیجه بی اشتهایی می‌شود. برای میان وعده از میوه، سبزیجات و وعده های سالم استفاده کنید.

➰ فرزند شما مشکلات روده و گوارش دارد

غذا نخوردن کودک دلیل مانند مشکلات گوارشی دارد. مشکلات روده و یبوست باعث بی اشتهایی طولانی مدت می‌شود. کودکی که در بدن خود انگل داشته باشد نیز نمی‌تواند به خوبی غذا بخورد. برخی از این انگل ها نشانه های دیگری مانند خونریزی نیز به همراه دارند.

➰ کودک دچار افسردگی است

از دلایل دیگر غذا نخوردن کودک، افسردگی است. کودکی که به افسردگی دچار باشد؛ هیچ میلی به غذا نخواهد داشت. در برقراری ارتباط با مشکل روبرو می‌شود و اغلب تنهایی را ترجیح می‌دهد. این علائم در طولانی مدت رشد کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث مشکلات روحی و جسمانی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی اشتهایی ناشی از افسردگی کلیک کنید.

➰ کودک دچار بیماری شده است

یکی از دلایل غذا نخوردن کودک، بیماری است. اگر فرزند شما همیشه اشتهای خوبی داشته است، اما بعد از مدتی هیچ میلی به غذا ندارد؛ باید به دنبال درمان باشید. گاهی دلیل بی اشتهایی کودک وجود بیماری است. در این زمینه حتما به شرایط جسمانی و هر تغییر کوچک دیگر دقت کنید. مثلا کودکانی که به کم خونی دچار شده اند، بی اشتها می‌شوند. یا بدنی ضعیف، خسته و تحریک پذیر خواهند داشت. اما نگران نباشید، زیرا این دلیل گذرا است و با درمان های مناسب رفع خواهد شد.

➰ برخی از دارو ها باعث مشکل می‌شود

اگر فرزند شما از داروی خاصی استفاده می‌کند؛ ممکن است به بی اشتهایی دچار شود. غذا نخوردن کودک با مصرف برخی از دارو ها طبیعی است اما جای نگرانی نیست! با قطع مصرف دارو زیر نظر پزشک، می‌توانید بی اشتهایی را رفع کنید.

➰ فرزند شما به وسواس مبتلا است | غذا نخوردن کودک

اگر غذا نخوردن کودک، بی اشتهایی عصبی باشد؛ فرزند شما با اختلال روانی جدی دست و پنجه نرم می‌کند. در این شرایط کودک از ظاهر خود احساس بدی دریافت می‌کند و برای حفظ بدن، از غذا خوردن دست می‌کشد. کودکانی که به این مشکل بر می‌خورند؛ اغلب خانواده های سخت گیر دارند و از نظر ژنتیکی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند.

➰ در دوره خاصی از رشد قرار دارد

گاهی دلیل غذا نخوردن کودک، قرار گیری در دوره خاصی از رشد است. زمانی که سرعت رشد کودک تغییر می‌کند، بی اشتهایی مشاهده می‌شود. رشد کودکان در سال اول زندگی بسیار بیشتر از سال های دیگر است. اما به مرور زمان این رشد کاهش یافته و بی اشتهایی نمایان می‌شود. این موضوع بسیار طبیعی است اما برای جذب کالری از برنامه غذایی مناسب استفاده کنید.

➰ فرزند کم تحرک دارید

غذا نخوردن کودک گاهی به دلیل کم تحرکی است. به طور طبیعی کودکان به تفریح، بازی و فعالیت علاقه دارند که همین اعمال باعث بروز گرسنگی می‌شود. زمانی که فرزند شما هیچ رغبتی برای فعالیت نداشته باشند، هنگام وعده های غذایی گرسنه نخواهند بود. بنابراین توصیه می‌شود که کودک را به ورزش و انجام فعالیت های بدنی تشویق کنید.

راهکارهای رفع غذا نخوردن کودک

راهکارهای رفع غذا نخوردن کودک

برای رفع غذا نخوردن کودک راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در این بخش مقاله راجع به این راهکارها توضیح داده ایم.

🔸 فرزند خود را تحت فشار قرار ندهید.

🔸 3 وعده غذایی را به 6 وعده کوچک تقسیم کنید.

🔸در فرایند آشپزی از او کمک بگیرید.

🔸 غذا ها را به شیوه جذاب طراحی کنید.

🔸 برای انجام فعالیت های بدنی او را تشویق کنید.

🔸از میان وعده های سالم استفاده کنید.

🔸 هنگام صرف غذا با او صحبت نکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه غذای سالم و ناسالم برای کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، غذا نخوردن کودک دلایل مختلفی دارد. هر کدام از این دلایل نیز درمان های مخصوص به خود را دارد که باعث کاهش بی اشتهایی می‌شود. برای اطلاع از راهکارهای مناسب حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذانخوردن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره