ازدواجزوج و خانواده

ازدواج در نوجوانی | ازدواج در سنین کم

ازدواج در نوجوانی موضوعی است که امروزه بسیاری از خانواده ها درگیر کرده است. این مسئله در گذشته شایع تر بوده و بیشتر افراد بلافاصله بعد از بلوغ جنسی ازدواج می‌کردند. اینکار برای دوره ای کمتر شده اما دوباره در جامعه شاهد پایین آمدن سن ازدواج میان افراد هستیم. این نوع از ازدواج مزایایی نیز دارد؛ اما به هر حال نمی‌توان از سن و تجربه کم افراد در زندگی چشم پوشی کرد. همچنین بسیار احتمال دارد که چنین ازدواج هایی به خوشبختی نیز منجر شوند. اما به هر حال نمی‌توان با این دید با چنین کاری موافقت کرد. بهتر است هم نوجوانان و هم خانواده ها اطلاعات خود را در این زمینه بالا برده و در قدم بعدی برای این ازدواج تصمیم گیری نمایند. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ازدواج در نوجوانی

ازدواج در نوجوانی همیشه هم به میل افراد نبوده و گاهی به دلایل دیگری صورت می‌گیرد. شناسایی دلیل اینکار اگر به اصرار خود نوجوان باشد؛ بسیار مهم و تعیین کننده است. اما در غیر این صورت نمی‌توان خانواده ها را تحت فشار قرار داد تا چنین کاری را انجام ندهند. تنها باید فرهنگ سازی کرده و آنان را از پیامدهای احتمالی این موضوع مطلع نمود. عشق های زودگذری که نوجوانان در این سنین تجربه می‌کنند؛ در بیشتر موارد عاقبت خوشی نداشته و حتی در صورت ازدواج نیز به جدایی منجر می‌شوند. در واقع جامعه و خانواده ها در این مورد مسئول بوده و باید در این زمینه کاری کنند. برای جلوگیری از پشیمانی از ازدواج کلیک کنید.

علت ازدواج در نوجوانی

دلیل ازدواج در نوجوانی از دو حالت خارج نیست. یا نوجوانان خود تمایل به این ازدواج داشته و برای آن پافشاری کرده و یا خانواده ها آنان را مجبور به انجام چنین کاری می‌کنند. بررسی این دو موضوع از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند در آینده حتی تاثیرات جمعی داشته باشد. برای اطلاع از شرایط ازدواج در 15 سالگی کلیک کنید.

🔸فشار خانواده ها

گاهی به دلیل رسم و سنت های خانوادگی ازدواج در نوجوانی با حالت اجبارگونه صورت می‌گیرد. چرا که اصلا دو نفر هیچ شناختی از یکدیگر نداشته و تنها خویشاوند هستند. از طرفی روابط نامشروع خانوادگی نیز منجر به چنین ازدواجی می‌شود. برای مثال اگر دو نفر در یک خانواده با یکدیگر در رابطه باشند؛ خانواده آنها را مجبور به ازدواج می‌کند.

🔸تصمیم گیری احساسی نوجوانان

دلیل دیگر ازدواج در نوجوانی تصمیم گیری بر پایه احساسات است. نوجوانان در این دوران در ارتباط با جنس مخالف درگیر هیجانات و احساساتی می‌شوند که موقتی بوده و بسیار مخرب است. همین موضوع آنان را به سمت ازدواج سوق داده و منجر به مشکلات زیادی می‌گردد. چرا که بعد از مدتی این احساسات از بین رفته و افراد با چهره واقعی زندگی مشترک مواجهه می‌شوند. در واقع به دلیل تجربیات و اطلاعات اندکی که نوجوانان در این سنین دارند؛ برای ازدواج تصمیم گیری می‌کنند.

پیامدهای ناشی از ازدواج در نوجوانی

اما ازدواج در نوجوانی پیامدهای زیادی دارد. با اینکه شاید در نهایت منجر به زندگی خوبی شود. اما تا زمانی که افراد به وضعیت جدید خود عادت کرده و مهارت های لازم را بیاموزند؛ باید چنین مسائلی را تجربه نمایند. برای اطلاع از پیامدهای ازدواج در 16 سالگی کلیک کنید.

💠روانی

نوجوانان از لحاظ روانی هنوز به بلوغ فکری برای ازدواج نرسیده و از طرفی وابسته به خانواده های خود هستند. همچنین بعد از ازدواج احتمالا احساس می‌کنند که آزادی خود را از دست داده و حتی دچار افسردگی می‌شوند. کنارآمدن با چنین احساساتی برای آنان آسان نیست. آنان به دلیل اینکه بسیاری از موضوعات را در دوران مجردی خود تجربه نکرده اند؛ برای داشته های خود در زندگی مشترک قدردان نبوده و حتی نمی‌توانند آنها را درک کنند. از همین رو احتمالا فشار زیادی را تجربه خواهند کرد.

💠جسمی و جنسی

پیامدهای جسمی و جنسی بیشتر متوجه دختران در مورد ازدواج در نوجوانی است. با اینکه آنان از لحاظ جنسی به بلوغ رسیده و توانایی باروری دارند. اما ممکن است وضعیت فیزیکی آنان هنوز در شرایط مناسبی برای برقراری رابطه جنسی و یا بارداری نباشد. از طرفی حتی گاهی به دلیل ترسیدن از رابطه جنسی و یا آماده نبودن برای آن خشونت خانگی و یا تجاوز را نیز تجربه می‌کنند. سواد جنسی افراد در نوجوانی بسیار کم بوده و به همین دلیل بیشتر احتمال دارد که در مورد باروری و یا حتی رابطه جنسی دچار مشکل شوند.

💠مالی

یکی از مهم ترین بخش های ازدواج و شروع زندگی مشترک، مسائل مالی و اقتصادی است. این موضوع بر عهده پسر است. اما دختر نیز باید دارای استقلال مالی باشد. اما با ازدواج در نوجوانی افراد احتمالا ترک تحصیل کرده و همچنین به دلیل سن پایین نمی‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند. از این رو در زندگی مشترک نیز سختی های زیادی را از نظر مالی تجربه می‌کنند.

مزایای ازدواج در نوجوانی

مزایای ازدواج در نوجوانی

ازدواج در نوجوانی دارای نقاط مثبتی هم است. در بهترین حالت اگر هر دو نفر به اندازه کافی در این سنین اطلاعات داشته و همچنین برای ازدواج آماده باشند؛ می‌توانند راحت تر این موضوع را پذیرفته و زندگی نسبتا آرامی داشته باشند. برخی از مزایا شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با شرایط ازدواج در 17 سالگی کلیک کنید.

توقعات کم از زندگی

تجربه کم زوجین

خاطرات تلخ کمتر از گذشته

یادگیری سازش

داشتن زمان کافی برای ادامه زندگی

شیوع ازدواج در نوجوانی

با اینکه امروزه تلاش زیادی در مورد جلوگیری از کودک همسری می‌شود؛ اما براساس آمارها در ده سال گذشته سن ازدواج به شدت کاهش یافته است. در واقع به دلیل اینکه نوجوانان تصور می‌کنند که عشق زندگی خود را در همان ابتدا پیدا کرده اند؛ سریعا تن به ازدواج داده و زندگی مشترک را آغاز می‌کنند. اما از طرف دیگر باید به امار طلاق نیز توجه کرد که آن هم در حال افزایش است. این نشان دهنده موفق نبودن این نوع ازدواج در بیشتر موارد است.

روش های مقابله با ازدواج در نوجوانی

مقابله با ازدواج در نوجوانی

اما راه هایی نیز برای مقابله با ازدواج در نوجوانی نیز وجود دارد که انجام آنها به عهده خانواده ها و یا اطرافیان است. چرا که نوجوانان در این سنین احتمالا نمی‌توانند تصمیم درستی در این مورد بگیرند.

📌جلوگیری از دلبسته شدن نوجوانان به یکدیگر

از وظایف اصلی خانواده ها باید به پیشگیری از دلبسته شدن نوجوانان به یکدیگر است. این به معنی سرکوب آنها و یا استفاده از روش های افراطی در این مورد نیست. بلکه خانواده ها باید در مرحله اول با نوجوان خود در این مورد صحبت کرده و آنها را درک کنند. همچنین از پیامدهای احتمالی این موضوع نیز صحبت کرده و آنان را آگاه نمایند.

📌آموزش خودمهارگری به نوجوانان

قبل از وقوع ازدواج در نوجوانی اگر والدین مهارت خودمهارگری را به فرزندان خود آموزش دهند؛ احتمالا بروز آن بسیار کم می‌شود. نوجوانانی که می‌توانند احساسات و هیجانات خود را کنترل نمایند و به طور کلی قدرت تصمیم گیری بالایی دارند؛ کمتر احتمال دارد که در نوجوانی ازدواج کنند. برای اطلاع از راه های تخلیه میل جنسی نوجوان کلیک کنید.

📌دادن فرصت فکر کردن به نوجوانان

در صورتی که نوجوانان در این مورد بسیار پافشاری کردند؛ بهتر است به جای مقاومت کمی به آنها فرصت فکر کردن داده و زمان بخرید. اگر توجه کرده باشید در چنین ازدواج هایی همه چیز به سرعت اتفاق می‌افتد. اما زمانی که نوجوان کمی از این موضوع فاصله گرفته و بیشتر فکر کنند؛ احتمالا تصمیم بهتری خواهند گرفت.

📌کمک گرفتن از مشاور

با اینکه احتمالا در مورد ازدواج در نوجوانی نه خانواده ها و نه خود نوجوان به حرف دیگران گوش نمی‌دهند. اما به هر حال مشورت کردن با یک روانشناس در این مورد می‌توانند بسیار تعیین کننده باشد. چرا که مشاور در ابتدا دلیل این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی با ارائه راهکارهای مناسب به هر دو طرف می‌تواند از بروز مشکلات جلوگیری نماید.

سخن پایانی

از آنجایی که سن روابط بین دختر و پسر بسیار پایین آمده است؛ باید احتمال ازدواج در نوجوانی را در نظر گرفته و اقداماتی را در این زمینه انجام داد. تربیت درست نوجوان و همچنین کسب اطلاعاتی برای خانواده در این زمینه بسیار موثر بوده و می‌تواند منجر به تصمیمات بهتری گردد. خانواده ها حتما باید در این زمینه از مشاور کمک گرفته و با او مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره