تربیت نوجواناننوجوان

اوقات فراغت نوجوانان | راه های پرکردن اوقات فراغت نوجوانان

اوقات فراغت نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. آنان در این سنین مشغول کاری نبوده و تنها دانش آموز هستند. به همین دلیل زمان آزاد زیادی داشته که باید به درستی برنامه ریزی شود. از طرفی به دلیل شور و هیجانی که نوجوانان در این سنین دارند؛ بهتر است به شکل درستی انرژی خود را تخلیه کرده و حتی در کنار آن مهارت هایی را بیاموزند. معمولا والدین تصور می‌کنند که برای پر کردن این اوقات تنها باید نوجوان خود را در کلاس های مختلفی ثبت نام کنند. اما اینطور نبوده و راه های مختلف دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. والدین و نوجوانان باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کرده و از طرفی از یک مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاور نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اوقات فراغت نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اوقات فراغت نوجوانان

اوقات فراغت زمانی است که مختص به رسیدگی به امور درسی و یا وظایف شخصی نبوده و افراد می‌توانند آن را صرف تفریح و یا استراحت نمایند. با اینکه باید زمانی را به استراحت کردن نیز اختصاص داد؛ اما بهتر است نوجوانان به همراه والدین برنامه ریزی مفیدتری در این زمینه داشته باشند. پرکردن اوقات فراغت نوجوانان به شکل درست، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و همچنین در آینده آنان نیز تاثیر گذار است.

از این رو بهتر است خانواده ها این موضوع را دست کم نگیرند. فراموش نکنید که در برنامه ریزی در این مورد باید تعادل را رعایت کرده و به همه جنبه های زندگی نوجوان پرداخت. افراد می‌توانند در این زمینه با یک روانشناس کودک و نوجوان نیز مشورت کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع نیازهای نوجوان کلیک کنید.

روش های پرکردن اوقات فراغت نوجوانان

پرکردن اوقات فراغت نوجوانان

خوشبختانه برای پرکردن زمان اوقات فراغت نوجوانان، راه های مختلف و متنوعی وجود دارد. تنها نیاز به برنامه ریزی بوده و نوجوان و والدین باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. در این قسمت به بررسی برخی از این راه ها می‌پردازیم. برای اطلاع از رفتارهای نوجوانان موفق کلیک کنید.

✨شناسایی تفریحات مورد علاقه فرزند و اهمیت دادن به آنها

در ابتدا والدین باید برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان ، علائق آنان را شناسایی کنند. طبیعی است که وقتی سرگرمی نوجوان با علاقه او همسو باشد؛ لذت بیشتری برده و حتی برای آن تلاش نیز می‌کند. البته ممکن است نوجوان به مسائلی علاقه مند باشد که دسترسی به آنها ممکن نباشد. در این حالت باید به شرایط خانواده و حتی توانایی های خود نوجوان نیز توجه داشت. گاهی والدین به این موضوع توجه نداشته و نوجوان را مجبور به انجام کاری می‌کنند که علاقه ای به آن ندارد. برای اطلاع از راه های درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

✨آشپزی کردن با یکدیگر

فراموش نکنید که پرکردن اوقات فراغت نوجوان همواره مستلزم صرف کردن مقدار زیادی پول و یا گذراندن زمان زیادی خارج از خانه نیست. خانواده ها می‌توانند به کمک نوجوان خود آشپزی کرده و این مهارت را به آنان بیاموزند. آشپزی کردن از کارهایی است که بسیار مفید و کاربردی بوده و از طرفی زمان افراد را به خوبی پر می‌کند.

✨برنامه ریزی برای وقت گذرانی بیرون از منزل

همچنین والدین باید برای اوقات فراغت نوجوانان برنامه ریزی درستی نیز داشته باشند. برای مثال نباید همه تفریحات را در یک روز و یا با فاصله زمانی کمی انجام داد. بهتر است در هر روز مدتی برای فعالیت بدنی، استراحت، و یا حتی زمانی برای وقت گذرانی بیرون از خانه و دیدن دوستان اختصاص داده شود. حتی پولی که نوجوان در این زمان به آن نیاز دارد نیز باید برنامه ریزی شود.

✨یادگرفتن مهارتی جدید

یکی از مفید ترین کارهایی که نوجوانان می‌توانند در اوقات فراغت خود انجام دهند؛ یادگرفتن مهارتی جدید است. امروزه کلاس ها و کارگاه های متنوعی در این زمینه وجود دارد که والدین می‌توانند فرزندان خود را در آنها ثبت نام کنند. از طرفی یادگرفتن این مهارت ها حتی در آینده نوجوان نیز می‌تواند مفید باشد.

✨رفتن به سفرهای کوتاه

زمانی که نوجوان تمایل دارد تا با خانواده بگذراند را می‌توان به سفرهای های کوتاه و یا پیک نیک اختصاص داد. والدین می‌توانند جاذبه های اطرافی شهرخود را شناسایی کرده و به همراه نوجوان برای مدت زمانی کوتاهی به آنجا بروند. سفرکردن تجربه زندگی را در نوجوان بالا برده و آنها را از منطقه امن شان خارج می‌کند.

✨بازی کردن

اوقات فراغت نوجوانان نباید همیشه با انجام کاری و یا یادگیری مهارتی همراه باشد. گاهی باید زمانی را به بازی کردن اختصاص داد. امروزه بازی های کامپیوتری و یا حتی فیزیکی جذابی وجود داشته که نوجوانان می‌توانند به صورت گروهی آنها را انجام دهند. بازی کردن در هر سنی مهارت های اجتماعی افراد را تقویت می‌کنند. البته در مورد بازی های کامپیوتری، والدین باید احتیاط کرده تا نوجوان با آنها اعتیاد پیدا نکند.

✨احترام به وقت گذرانی نوجوان با دوستانش

بهتر است والدین در مورد اوقات فراغت نوجوانان ، به انتخاب های آنان نیز احترام بگذارند. نوجوان نباید تمام وقت خود را در خانه و یا با خانواده خود بگذراند. بهتر است به او اجازه دهید تا با دوستان خود وقت گذرانی کرده و حتی دوستانی جدید نیز پیدا کند. طبیعی است والدین در این مورد نگرانی هایی داشته باشند. اما زمانی که تعادل بین همه بخش های زندگی نوجوان وجود داشته باشد؛ نیازی به نگرانی نیست.

اهمیت اوقات فراغت نوجوانان

اهمیت اوقات فراغت نوجوانان

فراموش نکنید که درست پر نکردن اوقات فراغت نوجوانان می‌تواند آسیب بزرگی به آنها در این سن و حتی در آینده وارد کند. بسیاری از نوجوانان به دلیل اینکه راه و روش درست وقت گذرانی را نمی‌دانند به سراغ مواد مخدر و یا اعتیاد های رفتاری رفته و بسیاری از مهارت ها را نمی‌آموزند. حتی گاهی منزوی شده و علاقه ای به حضور در اجتماع ندارند. از این رو بهتر است والدین به این موضوع پرداخته و در این زمینه با فرزند خود همراهی کنند. برای جلوگیری از بروز اعتیاد در نوجوانان کلیک کنید.

نکاتی در زمینه اوقات فراغت نوجوانان

در مورد اوقات فراغت نوجوانان با رعایت نکاتی می‌توان این زمان را برای آنان لذتبخش تر کرده و حتی به آنها کمک کرد.برخی از این نکات شامل موارد زیر می‌شود.

بهتر است به هیچ عنوان آنان را مجبور به انجام کاری نکنید.

در مورد انتخاب تفریحات، حتما سن و یا حتی شرایط جسمانی آنان را در نظر داشته باشید.

بهتر است نوجوان مدت زمان کوتاهی را در روز به مطالعه و درس خواندن اختصاص داده تا به طور کلی از فضای مدرسه دور نشود.

نوجوان را در مورد پرکردن این اوقات به حال خود رها نکرده، به او کمک کنید و حتی برنامه او را پیگیری نمایید.

سخن پایانی

با اینکه پرکردن اوقات فراغت نوجوانان کار ساده ای نیست؛ اما از اهمیت زیادی برخوردار است. نوجوانان در دوره حساسی بوده و در بیشتر موار نمی‌توانند برنامه ریزی درستی برای زمان خود داشته باشند. از این رو نقش والدین در چنین شرایطی پررنگ تر شده و می‌توانند از جوانب مختلفی به او کمک کنند. از طرفی حتما والدین نیز باید از مشاور کمک گرفته و به درستی برای زمان های خالی نوجوان برنامه ریزی نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اوقات فراغت نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره