خصوصیات روانی نوجواننوجوان

بداخلاقی نوجوان | علت و نحوه رفتار با نوجوان بد اخلاق

بداخلاقی نوجوان از رفتارهای طبیعی در ان سنین است. آنان در دوره ای سخت  تعیین کننده در زندگی خود هستند که شاید کنترل کردن رفتار برای شان کار راحتی نباشد. از طرفی در مواردی اصلا از نحوه رفتار درست مطلع نیستند. به همین دلیل نباید از آنها متوقع بود و یا فشا زیادی وارد کرد. البته این بدان معنا نیست که آنها مجاز به بروز هرگونه رفتاری در این دوران هستند. فراموش نکنید که این موضوع را به طور کلی نمی‌توان در دوران نوجوان از بین برد. تنها باید خانواده در کنار فرزند خود بوده و به او روش درست رفتار کردن را بیاموزند. برای اینکار می‌توانند از روانشناس نیز کمک بگیرند. جهت دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بداخلاقی نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بداخلاقی نوجوان

بداخلاقی نوجوان از این لحاظ طبیعی است که آنها در حال مواجهه با دوره ای جدید از زندگی خود هستند که هیچ آشنایی با آن نداشته و روش درست برخورد با آن را نمی‌دانند. همچنین خانواده ها نیز فشار مضاعفی بر آنها وارد کرده و از آنها انتظارات غیر واقعی دارند. نوجوان در این دوران هنوز بالغ نشده و نمی‌تواند مانند یک بزرگسال رفتار کنند. از این رو باید با کمی سهل گیری با آنان رفتار کرده و درست رفتار کردن را به آنان آموخت. همچنین بهتر است علت آن را پیدا کرده و با توجه به در این زمینه اقدام کرد. خانواده ها می‌توانند در این مورد از یک مشاور نیز کمک بگیرند.  برای اطلاع از دلایل زودرنجی در نوجوانان کلیک کنید.

علائم بداخلاقی نوجوان

نشانه های بداخلاقی نوجوان

در ابتدا باید نشانه های بداخلاقی نوجوان را شناسایی کرد. بی ثباتی خلق در آنها طبیعی بوده اما این معادل با بداخلاقی نیست. معمولا نوجوانان این موضوع را هم در ظاهر و هم در رفتارهای خود به شکل های مختلفی بروز می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با انواع اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

📌ظاهری

عرق کردن

برافروختگی

قرمز شدن چشم ها

لرزیدن صدا

📌رفتاری

تحریک پذیری

استرس

اختلال در خواب و اشتها

لجبازی کردن

استفاده از الفاظ نامناسب

انزوا و گوشه گیری از جمع

ناراحتی مداوم

علت بداخلاقی نوجوان

همانطور که گفته شد؛ پیدا کردن علت بداخلاقی نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع زمانی که خانواده ها و یا حتی خود نوجوان دلیل این موضوع را بیابند می‌توانند برخورد بهتری با آن داشته باشند. در این قسمت به بررسی برخی از این دلایل می‌پردازیم.

◀مسائل زیستی

یکی از اصلی ترین دلایل بداخلاقی نوجوان تغییر میزان هورمون های آنان است. هورمون ها تاثیر زیادی در خلق و خوی افراد داشته و آنها را حساس و تحریک پذیر می‌کند. در دوران نوجوانی هورمون ها در بی ثبات ترین حالت خود هستند. از این رو نوجوان نیز تحت تاثیر آنها رفتارهای نامناسبی از خود بروز می‌دهند.

◀عصر تکنولوژی | بداخلاقی نوجوان

در این بین در مورد بداخلاقی نوجوان عصر تکنولوژی نیز بی تاثیر نبوده است. نوجوانان امروزه به قدری در معرض وسایل ارتباطی و فضا مجازی هستند؛ که می‌توانند رفتارهای مختلفی را از آنها آموخته و یا حتی آنها را الگو قرار دهند. دیدن محتواهای نامناسب در این فضاها نیز دلیل دیگری برای بی اخلاقی نوجوان است.

◀عوامل خانوادگی و تاثیر همسالان

به طور کلی اطرافیان نیز نقش زیادی در مورد بداخلاقی نوجوان دارند. زمانی که نوجوان رفتار اعضای خانواده و یا دوستان خود را با یکدیگر می‌بیند؛ از آنان آموخته و آنان را بروز می‌دهد. از این رو اگر دوستان فرد بداخلاق باشند و یا خانواده نیز در مقابل نوجوان رفتارهای درستی از خود بروز ندهند؛ دور از انتظار نیشت که نوجوان نیز این رفتارها را بیاموزد.

روش های برخورد با بداخلاقی نوجوان

برخورد با بداخلاقی نوجوان

اما روش هایی برای کنترل و یا مقابله با بداخلاقی نوجوان نیز وجود دارد. خانواده ها و اطرافیان می‌توانند از این راهکارها استفاده کرده و به نوجوان کمک کنند تا واکنش مناسب تری در مقابل شرایط مختلف از خود نشان دهد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از راه های درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

🔸مدیریت کردن شرایط

در مورد بداخلاقی نوجوان این موضوع را فراموش نکنید که او دشمن شما نیست و نباید در مقابل خواسته های مقاومت کنید. به عنوان خانواده این شما هستید؛ که باید به او نحوه درست رفتار کردن را بیاموزید. احتمالا نوجوان نیز از وضعیت پیش آمده راضی نبوده و او نیز کلافه می‌شود. از همین رو بهتر است در ابتدا شرایط خانواده را آرام کرده و به طور کلی اوضاع را مدیریت نمایید. در شرایط آرام نوجوان را بهتر می‌توان راهنمایی کرد.

🔸مشخص کردن قوانین و حد و مرزها در این مورد | بداخلاقی نوجوان

بهتر است خانواده به طور واضح و گاها مکتوب در مورد قوانین و حد و مرزهایی که در خانواده وجود دارد؛ با نوجوان خود صحبت کنند. برای مثال برای بداخلاقی نوجوان حد و مرزی گذاشته و اجازه بروز هر رفتاری را به او ندهند.

🔸ورزش کردن

ورزش کردن یکی از روش های بسیار اثربخش در مورد بداخلاقی نوجوان است. در واقع با این روش نوجوان می‌تواند احساسات منفی و هیجانات خود را تخلیه کرده و حتی هورمون های او نیز تنظیم می‌شود. ورزش نشاط آور بوده و روحیه نوجوان را تا حد زیادی تقویت می‌کند. برای جلوگیری از پرخاشگری نوجوان کلیک کنید.

🔸حفظ آرامش خانه | بداخلاقی نوجوان

والدین و به طور کلی اعضای خانواده باید فضای خانه را در حالت آرامی نگه داشته و از بروز هرگونه تنش پیشگیری کنند. برای مثال در خانه ای که والدین با یکدیگر در حال مشاجره هستند و یا یکی از اعضا اعتیاد دارد؛ بسیار احتمال دارد شاهد بداخلاقی نوجوان باشیم.

🔸صحبت کردن با او

گاهی والدین می‌توانند به طور مستقیم با فرزند خود در مورد بداخلاقی او صحبت کنند. در این مورد به او تذکر داده و یا علت آن را جویا شوند. گاهی نوجوان با بداخلاقی در حال نشان دادن اعتراض خود هستند. به همین دلیل باید راه ارتباط با آنها را باز کرده و به آنها اجازه حرف زدن داد.

🔸استقلال دادن به او | بداخلاقی نوجوان

نوجوانان در این سنین تا حد زیادی خواستار استقلال و حریم شخصی هستند. والدین باید تا حدی به خواسته ها احترام گذاشته و انجام برخی از کارها را از سنین به عهده خودشان بگذارند. حتی از لحاظ روانی نیز آنان را آزاد گذاشته تا در مواردی تصمیم گیری کرده و مسئولیتش را به عهده بگیرند. برای اطلاع از راه های غلبه بر سرکشی نوجوان کلیک کنید.

🔸کمک گرفتن از روانشناس

در مورد بداخلاقی نوجوان ، والدین باید از یک روانشناس کودک و نوجوان نیز کمک بگیرند. چرا که گاهی نوجوان برای صحبت کردن در مورد مسائل خود با یک غریبه راحت تر است. همچنین روانشناس نیز می‌تواند حرف های خانواده و نوجوان را شنیده به هر دوی آنها رسیدگی کند.

🔸تمرکز بر روابط والدین

برای مقابله با بداخلاقی نوجوان والدین باید در ابتدا بر رابطه خود با یکدیگر تمرکز کنند. در بیشتر موارد نوجوانانی که والدین شان از یکدیگر جدا شده اند و یا ارتباط خوبی باهم ندارند؛ رفتارهای ناهنجاری از خود نشان می‌دهند. از این رابطه والدین نیز در این زمان اهمیت زیادی دارد.

🔸داشتن رفتاری بالغانه با نوجوان

برای کنترل بداخلاقی نوجوان باید رفتاری بالغانه با او داشته و او را کودک ندانست. اگر والدین والدین از فرزند خود انتظار دارند که رفتار درستی داشته باشد؛ خود نیز باید اینکار را انجام داده و موضوعاتی را به او بیاموزند. آموزش مهارت کنترل خشم و یا اجازه اشتباه کردن به نوجوان از مواردی هستند که با استفاده از رفتار بالغانه می‌توانید به فرزند خود آموزش دهید.

سخن پایانی

بداخلاقی نوجوان با اینکه از شرایط طبیعی این سن است؛ اما دلایلی نیز دارد. از این رو بهتر است والدین با کمک یک مشاور در ابتدا این دلایل را پیدا کرده و در قدم بعدی با استفاده از روش هایی که در بالا به آنها اشاره شد بر این موضوع غلبه کنند. همچنین همکاری نوجوان نیز در این مورد شرط است. بهتر است والدین با نوجوان خود همدلی کرده و حتما از یک متخصص نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بداخلاقی نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره