روانشناسی و کودککودک

میزان درک و فهم کودک | 5 راه برای افزایش درک کودک

میزان درک و فهم کودک به میزان توانایی کودک در درک و تفسیر اطلاعات، مفاهیم و رویداد ها اطلاق می‌شود. این شامل میزان توانایی کودک در درک زبان، مفاهیم ریاضی، توانایی‌ های اجتماعی، روانی و دیگر مهارت‌ های شناختی و عاطفی مختلف است. این موضوع به عوامل مختلفی مانند سن کودک، تجربه‌ های زندگی، و پشتوانه فرهنگی و آموزشی کودک بستگی دارد.

نوزادان هرگز نمی‌توانند به زبان بزرگسالان صحبت کنند یا چیزی که می‌خواهند را به راحتی بیان کنند. اما آنها خیلی فوری هر چیزی را آموزش می‌بینند. میزان درک و فهم کودک بر اساس سن او سنجیده می‌شود. کودکان در بدو تولد چیزی را درک نمی‌کنند اما به مرور زمان و با گذر عمر این درک و یادگیری بیشتر می‌شود. برای اطلاع از میزان‌درک و فهم کودکان حتما از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه میزان‌درک و فهم کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

میزان درک و فهم کودک

میزان درک و فهم کودک چگونه است؟

میزان درک و فهم کودک در سنین مختلف، متفاوت است. کودکان به مرور زمان و با گذشت سن می‌توانند محیط پیرامون خود را درک کنند. از 10 ماهگی متوجه رفتار اطرافیان می‌شوند و با مشاهده چیزهای مختلف، احساسات بهتری را درک می‌کنند. سطح درک کودکان به مرور زمان بیشتر نیز خواهد شد. در این مقاله سن به سن میزان‌درک و فهم کودک را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سن شروع درک و فهم کودک

میزان درک و فهم کودک به سن آنها بستگی دارد. کودکان تلاش می‌کنند که چیزهای مختلف زندگی را درک کنند. کودکان زمانی که متولد می‌شوند، معنای درست و دقیق کلماتی که دیگران استفاده می‌کنند را نمی‌دانند اما احساسات، هیجانات، ناراحتی، عشق، عصبانیت و اضطراب را درک می‌کنند. به مرور زمان وقتی که کودک به 7 ماهگی رسید؛ با اسم خود آشنا می‌شوند.

بعد از گذشت 7 ماه و با شروع 8 ماهگی تا 12 ماهگی، کودک کلماتی مانند دست نزن و نه را به خوبی درک می‌کنند. سپس بعد از 24 ماهگی، کودک به اندازه 3 الی 4 کلمه صحبت می‌کند. بعد از 3 سالگی، دایره لغات کودک بیشتر از صد کلمه خواهد بود و میزان درک و فهم کودک بیش از اندازه می‌شود. به اندازه ای که زمان خواب خود را نیز می‌داند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

روند رشد مهارت ها، میزان درک و فهم کودک

زمانی که فرزندان رشد می‌کنند؛ قدرت و مهارت درک آنها نیز رشد می‌کند. سیر رشد و روند درک مهارت ها به واسطه رشد آنها متفاوت است که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

💢 تولد تا 1 ماهگی

میزان درک و فهم کودک از تولد تا 1 ماهگی متفاوت است. کودکان در تمام اوقات بیداری از حواس 5 گانه خود استفاده می‌کنند. حواس 5 گانه بهترین اطلاعات را در رابطه با جهان اطراف به آنها می‌دهد. این کودکان توانایی درک و تفسیر چیزهای مختلف را ندارند اما هر روز که می‌گذرد، درک و فهم آنها بیشتر می‌شود. کودک با نزدیکان خود ارتباط عاطفی پیدا می‌کند. نسبت به صدای شما، لبخند و تماس بدن از خود واکنش نشان می‌دهد.

میزان‌درک و فهم کودک در این سن با واکنش ها بروز می‌کند. مثلا زمانی که کودک گریه می‌کند و شما برای آرامش او تلاش می‌کنید؛ امنیت را دریافت می‌کند. زمانی که مهارت های رشد کودک افزایش می‌یابد؛ حافظه بهتر و توانایی در صحبت او گسترش می‌یابد.

💢 2 تا 3 ماهگی

میزان درک و فهم کودک 2 تا 3 ماهه با ماه اول زندگی متفاوت است. کودکان هر چیزی که اطرافشان وجود دارد، درک و فعالیت های مورد علاقه خود را تماشا می‌کند. حال به خوبی درک می‌کند که در زمان نیاز به آرامش او می‌پردازید؛ در زمان گرسنگی به او شیر می‌دهید و برای سرگرم کردن او بازی می‌کنید. فرزند شما با لبخند رضایت خود را بروز می‌دهد و گفتگوی بدوی خود را با شما آغاز می‌کند.

💢 4 تا 7 ماهگی

میزان درک و فهم کودک 4 تا 7 ماهگی گسترده تر خواهد شد. کودکان در این دوره سن اسم خود را می‌شناسند و زمانی که با او صحبت می‌کنید؛ درک خواهد کرد. فرزندتان تن صدای شما را تشخیص می‌دهد و زمانی که با تندی برخورد می‌کنید؛ مضطرب خواهد شد. به مرور زمان غریبه ها را تشخیص می‌دهد و با مشاهده دیگران گریه می‌کند.

💢 8 تا 12 ماهگی

میزان درک و فهم کودک 8 تا 12 ماهه، توجه درخواست ها است. مثلا او به راحتی کلمه نه را درک می‌کند. حتی وقتی به او نگاه کرده و سر خود را تکان می‌دهید؛ می‌داند که نباید به کار خود ادامه دهد. اما کودک علاقه دارد تا محیط پیرامون خود را تجربه کند. برای اینکه واکنش شما را بسنجد، کاری را انجام می‌دهد تا بداند شما چه عکس العملی از خود بروز می‌دهید.

💢 12 تا 18 ماهگی

میزان درک و فهم کودک 12 تا 18 ماهه، استفاده از کلمات است. کودک ابتدا کلمه را درک می‌کند، سپس بر زبان می‌آورد. در نهایت دستور العمل های شما را دنبال کرده و الگو برداری صورت می‌گیرد.

💢 19 تا 23 ماهگی

در 19 تا 23 ماهگی، میزان درک و فهم کودک بسیار افزایش یافته است. خواسته های او با شما یکسان نخواهد بود و سعی در جلب توجه خواهد داشت. کودک شما شروع به درک مو فهم فضا و کلمات ساده خواهد شد. در واقع می‌تواند پازل ساده حل کند و تفاوت اشکال را شناسایی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک باهوش کلیک کنید.

💢 24 تا 36 ماهگی

24 تا 36 ماهگی، میزان درک و فهم کودک در زبان افزایش می‌یابد. او درک بیشتری از زبان دارد و دایره لغات او حداقل 50 کلمه است. اما تا 3 سالگی این کلمات به 200 می‌رسد. کودکان در این دوره احساسات بیشتری را درک خواهند کرد.

برای میزان درک و فهم کودک چه کارهایی باید انجام داد؟

برای میزان درک و فهم کودک چه کارهایی باید انجام داد؟

برای افزایش میزان درک و فهم کودک کارهایی وجود دارد که می‌توانید به واسطه آنها مهارت های فرزند را افزایش دهید. در این بخش مقاله به این روش ها اشاره کرده ایم.

➰ با فرزند خود بازی کنید.

➰برای او کتاب بخوانید.

➰فرزند خود را تشویق کنید.

➰ با فرزند خود صحبت کنید.

➰ محیط بسیار امنی را برای فرزند خود تامین کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به میزان درک و فهم کودک صحبت کرده ایم. کودکان با افزایش سن می‌توانند محیط پیرامون خود را درک کنند و برای جلب توجه رفتار های دیگری از خود بروز دهند. لازمه زندگی برای رشد و سلامتی کودک این است که پدر و مادر درک فرزند خود را در هر سن شناسایی کنند تا بتوانند تربیت اصولی تری داشته باشند. در این زمینه روانشناس کودک به خوبی می‌تواند به شما کمک کند. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه میزان‌درک و فهم کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره