سلامت نوزادنوزاد

شنا کردن نوزاد | نوزاد تا چند ماهگی در آب غرق نمی شود؟

شنا کردن نوزاد از دیگر بازتاب‌های غیر ارادی است که از بدو تولد به وجود می‌آید. تمامی نوزادان به طور ذاتی رفلاکس هایی از خود بروز می‌دهند که کاملا غیر ارادی است. این بازتاب ها برای رشد، سلامت و بقا ضرورت زندگی کودکان هستند. به همین جهت نوزادان کاملا غریزی زمانی که داخل آب قرار می‌گیرند؛ شنا می‌کنند.

شناکردن نوزاد وسیله ای برای ارزیابی سلامت کودک است. اما چنین رفتاری با شنا کردن بزرگسالان متفاوت است. این بازتاب ها از بدو تولد آغاز و بعد از مدتی از بین می‌رود. عدم وجود آنها نیز نشان دهنده مشکلات در سیستم عصبی است. به همین جهت تمامی پدر و مادر ها باید نسبت به همه بازتاب ها آگاهی داشته باشند. برای کسب آگاهی از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

شنا کردن نوزاد چیست؟

شنا کردن نوزاد چیست؟

شنا کردن نوزاد یکی از بازتاب های فطری کودک است. نوزادان به تنهایی قادر به شنا کردن نیستند. بازتاب شنا کردن نیز تنها در صورتی امکان می‌پذیرد که نوزاد در آب قرار بگیرد. در واقع در این شرایط نوزاد در آب حالتی شبیه به شنا کردن به خود می‌گیرد. برای اینکه این موقعیت را بسنجید؛ باید نوزاد را در آب شناور کنید. در این شرایط مشاهده خواهید کرد که کودک نفس خود را حبس کرده و چشمانش را باز می‌کند. 

پدیده شناکردن نوزاد را می‌توانید با فوت کردن صورت او نیز مشاهده کنید. زمانی که این بازتاب صورت می‌گیرد با کاهش ضربان قلب و جریان خون در رگ ها روبرو خواهید شد. این اتفاقات به کودک کمک می‌کند تا مدت بیشتری را زیر آب زنده بماند. این رفلاکس جدا از انسان در بسیاری از پستانداران نیز مشاهده می‌شود. 

بازتاب چیست؟

بازتاب یک پدیده فطری و سازمان یافته است که به صورت کاملا غیر ارادی صورت می‌گیرد. این بازتاب برای سیستم عصبی و عضلانی ضروری است. برای زندگی کودکان بسیار ارزشمند است و زمانی که وجود نداشته باشد، روند رشد طبیعی کودک را مختل می‌کند. به دلیل اینکه نوزادان توان رفع نیاز های خود را ندارند، به کمک این بازتاب ها نیاز های خود را رفع می‌کنند. عدم وجود رفلاکس ها یا ادامه آن بعد از سن معین، نشان دهنده علائم و آسیب های مغزی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید. 

سن شروع و پایان شنا کردن نوزاد

بازتاب شنا کردن نوزاد سن شروع و پایان مشخصی دارد. بیشتر این بازتاب ها بعد از مدتی از بین می‌روند. سپس حرکات ارادی، جایگزین این رفلاکس ها می‌شوند. اما اغلب بازتاب ها بعد از 6 ماهگی از بین می‌روند. مثلا کودکان در شش ماهگی و زمانی که در آب قرار می‌گیرند؛ دست و پای خود را مانند شنا کردن تکان می‌دهند و از خود واکنش های غیر ارادی بروز می‌دهند. 

سن آموزش شنا به نوزاد از چه زمانی است؟

برای آموزش شنا کردن نوزاد نظرات بسیار مختلفی وجود دارد. برخی از افراد با تکیه بر بازتاب شنا‌کردن نوزاد، آموزش را از همان ابتدای تولد آغاز می‌کنند. اما برخی از متخصصان هرگز آموزش زیر یک سال را توصیه نمی‌کنند. اغلب نوزادان با رها شدن در آب لذت بسیار زیادی می‌برند، اما حضور در کنار نوزاد در این شرایط ضروری است و والدین باید به این وظیفه خود عمل کنند. مشاورین کودک در آگاه سازی از توانایی ها و تربیت کودک به پدر و مادر ها در هر زمینه رشدی کمک خواهند کرد. به همین جهت توصیه می‌شود حتما از روانشناس کمک بگیرید. 

فواید شنا کردن نوزاد 

فواید شنا کردن نوزاد 

شنا کردن نوزاد فواید بسیار زیادی به همراه دارد. زمانی که کودک شنا را آموزش ببیند، از توانایی های زیادی برخوردار می‌شود که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم. 

📌 کاهش غرق شدگی

کاهش غرق شدگی از دیگر فواید شنا کردن نوزاد است. کودکانی که در سن پایین شنا را آموزش می‌بینند؛ نسبت به همسالان خود کمتر در معرض غرق شدگی قرار می‌گیرند. در نهایت اعتماد به نفس آنها افزایش یافته و هنگام شنا رفتار های اصولی تری از خود بروز می‌دهند. 

📌 تعادل بالاتر بدن

تعادل بالا تر بدن یکی از فواید شنا کردن نوزاد است. زمانی که کودک شنا را آموزش بگیرد؛ کنترل عضلات برای او بهتر خواهد شد. 

📌 تقویت استخوان بندی

یکی از فواید شنا کردن نوزاد، تقویت استخوان های بدن است. به دلیل اینکه نوزاد فعالیت زیادی دارد، مفاصل او تقویت خواهد شد و برای بهبود علائم تنفسی کودک نیز موثر است. 

📌 افزایش مهارت های زندگی

افزایش مهارت های زندگی از دیگر فواید شنا کردن نوزاد است. کودکی که از یک سالگی تا 4 سالگی شنا را آموزش می‌بینند؛ از مهارت ها و توانایی های شناختی بیشتری بهره مند می‌شوند. 

زمان مناسب برای شنا کردن نوزاد 

زمان مناسب برای شنا کردن نوزاد معمولا بین 15 تا 20 دقیقه است. در صورتی که در نوزاد خود لرز و خستگی را احساس کردید؛ باید او را از آب دور کنید. به خاطر داشته باشید که زمان آموزش و شنا‌کردن نوزاد، باید از او حمایت کنید. 

کلام آخر

همانطور که گفته شد، شنا کردن نوزاد از دیگر بازتاب های ضروری است. پدر و مادر ها باید از تمامی بازتاب ها مطلع باشند تا زمانی که با مشکل روبرو شدند؛ آسیب ها و مشکلات را شناسایی کنند. برای آگاهی و شناخت حتما از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

فواید شنا‌کردن نوزاد چیست؟

تقویت استخوان بندی، افزایش مهارت های شناختی، کاهش غرق شدگی و تعادل پذیری بالاتر از فواید شنا‌کردن نوزاد می‌باشد. 

سن شروع و پایان شنا کردن نوزاد چیست؟

بازتاب شنا کردن نوزاد سن شروع و پایان مشخصی دارد. بیشتر این بازتاب ها بعد از مدتی از بین می‌روند. سپس حرکات ارادی، جایگزین این رفلاکس ها می‌شوند. اما اغلب بازتاب ها بعد از 6 ماهگی از بین می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره