اختلالات جنسیاختلالات روانی

هپاتیت ب | علائم و طول عمر بیماران هپاتیت ب

هپاتیت ب یکی از انواع بیماری های عفونی ویروسی است که در بیشتر موارد از راه خونی و فراورده های خونی منتقل شده و در اولین مرحله کبد را درگیر می‌کند. همچنین این بیماری از بیماری های مقاربتی نیز محسوب می‌شود. خوشبختانه پیشگیری از این بیماری امکانپذیر است که در این مقابله بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد. اما در صورت ابتلا هیچ گونه درمانی ندارد. از همین رو افراد باید در این مورد نکاتی را رعایت کنند. هپاتیت انواع مختلفی داشته و بیماری خطرناکی محسوب می‌شود. با اینکه می‌توان آن را کنترل کرد اما بهتر است افراد در قدم اول از ابتلا به آن پیشگیری نمایند. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هپاتیت ب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

هپاتیت ب

به طور کلی سیستم ایمنی بدن تا حدی در مقابل بیماری های مقاربتی فعال بوده و قادر به درمان آنها هست. همانطور که نوع حاد هپاتیت ب را درمان می‌کند. اما نباید به این دلیل اقدامی در این مورد نکرده و رفتارهای پرخطر انجام داد. چرا که در صورتی که نوع حاد تبدیل به نوع مزمن گردد؛ اندام های بیشتری درگیر بیماری شده و فرد مشکلات زیادی را تجربه خواهد کرد. افراد بهتر است در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و در قدم بعدی برای پیشگیری از واکسن های مربوط به این بیماری استفاده نمایند. همچنین با متخصص نیز در این مورد مشورت کنند.

نشانه های ابتلا به هپاتیت ب

نشانه های هپاتیت ب

نشانه های ابتلا به هپاتیت از حالت خفیف آغاز شده و از یک تا چهار ماه به شدیدترین حالت خود می‌رسند. در مواردی بعد از دو هفته نیز علائم ظاهر شده اند. اما برخی از بیماران نیز برای مدت زمان طولانی هیچ نشانه ای نداشته اند. این حالت بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شود.

درد در ناحیه شکم

تغییر رنگ ادرار

تب

درد در مفاصل

اختلال در اشتها

داشتن حالت تهوع و استفراغ

ضعف و بی حالی

زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها

روش های انتقال هپاتیت

همانطور که گفته شد راه انتقال هپاتیت ب خون و فرآورده های خونی و مایع منی است. همچنین این بیماری از مادر به جنین نیز منتقل می‌گردد. استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادین، تیغ مشترک و یا روش های غیربهداشتی برای انجام تتو نیز از راه های دیگر انتقال این بیماری بین افراد هستند. از طرفی کادر درمان نیز در معرض ابتلا به چنین بیماری هایی قرار می‌گیرند. داشتن روابط جنسی پرخطر و متعدد با شریک های جنسی متفاوت نیز ریسک ابتلا را افزایش می‌دهد.

افرادی که در معرض ابتلا به هپاتیت قرار دارند

افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی داشته و همچنین موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ بیشتر احتمال دارد که به چنین بیماری مبتلا شوند. مردان همجنسگرا، مبتلایان به دیگر بیماری های مقاربتی، افراد مبتلا به بیماری های کبدی، همچنین افرادی که با فرد مبتلا به هپاتیت ب زندگی کرده و یا رابطه جنسی دارند؛ نیز در معرض ابتلا قرار دارند.

انواع دیگر بیماری هپاتیت

علاوه بر هپاتیت ب ، هپاتیت سی و آ نیز وجود دارد. اما معمولا شیوع و انتقال هپاتیت ب بیشتر از سایر انواع است. همچنین هپاتیت سی خفیف ترین نوع است. تقریبا این سه نوع علائم مشابهی داشته تنها شدت آنها با یکدیگر متفاوت است.

انواع مختلف هپاتیت ب

هپاتیت ب شامل دو نوع حاد و مزمن می‌شود. این نوع هپاتیت تا شش ماه بعد از انتقال در حالت حاد قرار دارد. در این شرایط افراد به ندرت به بیماری های کبدی مبتلا می‌شوند. در این حالت اگر فرد برای درمان اقدام کند؛ بیشتر احتمال دارد که درمان شود. بعد از شش ماه این بیماری به حالت مزمن درآمده که منجر به آسیب های کبدی جدی مثل سیروز کبد شده و در نهایت به مرگ منجر می‌شود.

هپاتیت ب در کودکان

کودکان هپاتیت ب را معمولا از مادر می‌گیرند. نشانه های ابتلا در کودکان نیز مانند بزرگسالان است با این تفاوت که آنان علائمی مانند خارش بدن، کهیر و جوش را نیز از خود بروز می‌دهند. در بدن کودکان ویروس هپاتیت به تدریج تکثیر شده و منجر به بروز آسیب به کبد آنها می‌گردد.

هپاتیت ب در بارداری

اگر هپاتیت ب در بارداری به موقع درمان و یا کنترل نشود؛ نوزاد در حین تولد و زایمان مبتلا می‌گردد. معمولا در صورت اطلاع از ابتلا مادر در بارداری، پزشک متخصص با استفاده از روش هایی از انتقال این بیماری به جنین جلوگیری می‌کند. از آنجایی که مادر به دلیل سلامت فرزند در دوران بارداری نمی‌تواند از داروهای مختلفی استفاده نماید؛ کنترل این موضوع در این دوران کمی دشوار است.

آزمایش ها و تشخیص ابتلا به هپاتیت

افرادی که در معرض ابتلا به هپاتیت به قرار دارند و یا شاهد نشانه های این بیماری هستند؛ باید غربالگری انجام دهند. در ابتدا متخصص عفونی معاینه بالینی را انجام داده در مرحله بعدی دستور آزمایش خون می‌دهد. در مرحله مزمن این بیماری حتی احتمال نمونه برداری از کبد نیز هست. فراموش نکنید که آزمایش خون از یک تا نه روز بعد از ابتلا می‌تواند وجود این ویروس را در خون نشان دهد. بعد از تشخیص دقیق مراحل درمانی آغاز می‌گردد.

پیشگیری از ابتلا به هپاتیت ب

راه های پیشگیری از ابتلا به هپاتیت ب شامل استفاده از کاندوم در روابط جنسی، واکسن زدن و همچنین رعایت بهداشت شخصی است. در این صورت احتمال ابتلا افراد به شدت کاهش می‌یابد.

پیامدهای ناشی از ابتلا به هپاتیت ب

ابتلا به هپاتیت ب می‌تواند عوارض جدی برای افراد ایجاد کند. در بیشتر بیماری های مقاربتی تنها ویروس در بدن فرد وجود داشته و روابط جنسی او محدود می‌شوند. اما در مورد هپاتیت اینطور نیست. افراد با وجود این نوع بیماری زخم کبدی یا سیروز، سرطان کبد، نارسایی کبد و همچنین بیماری های کلیوی را تجربه می‌کنند. از این رو پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت است. ‌

شیوع ابتلا به هپاتیت ب

بر اساس آخرین آمارهایی که در این زمینه در ایران انجام شده است؛ یک میلیون و چهارصد هزار نفر مبتلا و یا ناقل این ویروس هستند. البته از زمانی که واکسیناسیون در این زمینه انجام شده است؛ نرخ ابتلا بسیار کاهش یافته به شکلی که احتمال ابتلا جوانان زیر 20 سال به هپاتیت بسیار کم است.

درمان هپاتیت ب

درمان هپاتیت ب

بیشتر بزرگسالان مبتلا به هپاتیت حاد درمان می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که احتمال بروز نوع مزمن در کودکان بیشتر است. با تزریق واکسن می‌توان از تبدیل نوع حاد به مزمن جلوگیری نمود. در حال هیچ روش دارویی قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد.

واکسن هپاتیت ب

واکسن هپاتیت ب سه دوز داشته و با تحریک سیستم ایمنی بدن آنتی های بدن را در مقابل این ویروس بالا می‌برد. این واکسن موثر بوده و افراد از زمان نوزادی می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. این واکسن کاملا بی خطر بوده و عوارض جانبی برای افراد ایجاد نمی‌کند. افراد می‌توانند از مراکز درمانی این واکسن را دریافت کنند.

سخن پایانی

هپاتیت ها از انواع بیماری های مقاربتی بوده که ابتلا به آنها مشکلات جدی برای افراد ایجاد می‌کند. خوشبختانه پیشگیری از آنها امکانپذیر بوده وهمچنین در بیشتر موارد بدون هیچ مداخله پزشکی درمان می‌شوند. اما در هر حال باید در این مورد با احتیاط عمل کرده و نکات بهداشتی را رعایت نمود. از طرفی افراد باید در این زمینه با متخصص مشورت کرده اقدامات لازم را انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هپاتیت ب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره