خانوادهزوج و خانواده

تنفر از خانواده | دلایل و پیامدها

تنفر از خانواده احساسی ناخوشایند بوده و منجر به مشکلات زیادی می‌گردد. افراد به دلایل مختلفی از خانواده خود متنفر می‌شوند. اما به طور کلی همه افراد در برهه ای از زمان نسبت به خانواده خود بی احساس و یا حتی ناراحت شده و نمی‌توانند با این موضوع به طور موثری برخورد کنند. داشتن احساسی بد نسبت به خانواده برای مدت نسبتا طولانی و یا حتی بدون دلیلی مشخص غیرعادی بوده و حتما باید ریشه یابی شود. فراموش نکنید که مدت زمان زیادی را با اعضای خانواده خود می‌گذرانید. پس اگر این حس در شما بروز کند؛ در زندگی شخصی و اجتماعی خود نیز به مشکل خورده و مسائل مختلفی را تجربه خواهید کرد. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از خانواده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

تنفر از خانواده

از طرفی در مورد تنفر از خانواده بیشتر افراد تنها فرزندان را مقصر این موضوع می‌دانند. اما همیشه اینطور نیست. در برخی موارد والدین رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که نمی‌توان به راحتی آنها را فراموش کرده و یا بخشید. احترام در خانواده موضوعی دوطرفه است که هم والدین و هم فرزندان باید به آن پایبند باشند. از طرفی برطرف نشدن این موضوع می‌تواند آثار بسیار بدی هم بر والدین و هم فرزندان داشته باشد. به همین دلیل صحبت کردن در این مورد با یکدیگر و یا حتی کمک گرفتن از مشاور بسیار اهمیت دارد. این موضوع شاید از دور بسیار عجیب به نظر برسد؛ اما در بیشتر فرزندان بروز کرده و حتی گاهی والدین نیز آن را تجربه می‌کنند.

دلایل تنفر از خانواده

دلایل تنفر از خانواده

همانطور که گفته شد؛ اعضا به دلایل مختلفی از یکدیگر احساس نفرت و بیزاری پیدا می‌کنند.همچنین یافتن علت این موضوع می‌تواند برای کنارآمدن با آن بسیار موثر و کمک کننده باشد. از طرفی شرایط هر خانواده ای با یکدیگر متفاوت است؛ اما برخی از دلایل میان تمام آنها مشترک بوده و معمولا آن را تجربه می‌کنند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع عقده های کودکی کلیک کنید.

📌عدم ارتباط موثر بین اعضا

یکی از اصلی ترین دلایل تنفر از خانواده، عدم ارتباط موثر میان اعضا است. زمانی اعضای خانواده نتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند احساسات ناخوشایندی میان آنها شکل می‌گیرند. احترام، انتقاد سازنده، به اشتراک گذاشتن و… همگی از ابعاد یک ارتباط سالم هستند که در صورت نبود آن خانواده دچار مشکلات زیادی می‌گردد.

📌بی توجهی و غفلت والدین

همچنین زمانی که والدین نسبت به فرزندان خود بی توجه هستند و یا حتی به آنان محبت نیز نمی‌کنند؛ طبیعی است که در فرزندان تنفر از خانواده به وجود آید. فرزندان و حتی دیگر اعضا، همگی نیاز به محبت و توجه داشته و نباید آن را نادیده گرفت. از طرفی حتی بروز این احساسات نیز باید در زمان درستی صورت گیرد؛ چرا که گاهی والدین زمانی که به فرزندان خود محبت می‌کنند که دیر است.

📌عدم وجود مرزها

بسیار مهم است که میان اعضای خانواده حد و مرزهای مشخصی وجود داشته باشد. برخی تصور می‌کنند که این به معنای عدم صمیمیت است. اما اینطور نیست. احترام به حریم شخصی دیگر اعضا، برخورد محترمانه و حتی خواسته های نامعقول همگی جزو حد و حدودهایی هستند که در خانواده باید به آنها احترام گذاشت.

📌ارزش های متفاوت

زمانی که اختلاف سنی اعضا با یکدیگر زیاد می‌شود؛ تفاوت های فرهنگی میان آنها ایجاد شده و به همین دلیل شاید دیگر نتوانند یکدیگر را به خوبی درک کنند. به مرور زمان ارزش ها و هنجارهای جامعه دچار تغییر می‌شوند و به همین دلیل والدین نیز باید خود را با آنان همراه کنند.

نشانه های تنفر از خانواده و روابط سمی

تنفر از خانواده در اعضا با نشانه هایی همراه است. در واقع زمانی که افراد دچار این احساس می‌شوند؛ علائمی ار خود بروز می‌دهند که حتی در رفتارشان نیز بروز می‌کند. دیگر اعضا می‌توانند با مشاهده این نشانه ها با یکدیگر صحبت کرده و این مشکل را در مراحل ابتدایی حل کنند. برخی از این علائم شامل بی احترامی به یکدیگر، سواستفاده از موقعیت، عدم حمایت از یکدیگر، سوتفاهم، منفی گرایی و یا سرزنش کردن دیگران است. البته معمولا افراد بسیار تلاش می‌کنند تا این نشانه ها را پنهان کرده و یا حتی آنان را سرکوب کنند. اما اینکار درست نبوده و باید دلیل را پیدا کرده و آنها را حل کنند. برای آشنایی با نشانه های خانواده سالم کلیک کنید.

پیامدهای تنفر از خانواده

این موضوع را در نظر داشته باشید که تنفر از خانواده عوارض و پیامدهایی نیز دارد. در واقع زمانی که اجازه دهید این احساس در شما برای مدت زمان طولانی ادامه یابد و یا حتی آن را به دیگران نیز منتقل کنید؛ روابط بین فردی تا حدی دچار مشکل می‌شود. واز طرفی اعضای خانواده احساس صمیمیت و همدلی میان اعضا از بین رفته و این تا جایی ادامه می‌یابد که آنها تنها با یکدیگر زندگی می‌کنند و هم خانه می‌شوند. همچنین این موضوع بر روابط اجتماعی و زندگی حرفه ای افراد نیز تاثیر دارد. چرا که فردی که با خانواده خود رابطه خوبی ندارد؛ با دیگران نیز نمی‌تواند به درستی برخورد کند.

چطور خانواده را ببخشیم؟

بخشش تنفر از خانواده

بهتر است به جای تنفر از خانواده ببخش را انتخاب کنید. با اینکه در برخی موارد اینکار بسیار دشوار است. اما به هر حال خانواده موضوعی است که نمی‌توان آن را تغییر داد و یا حتی با آنها دشمنی کرد. به همین دلیل برای آرامش خود و دیگر اعضا، دیگران و یا حتی خودتان را ببخشید. برای بخشش دیگران میتوانید از این راهکارها استفاده نمایید.

پذیرش احساسات: احساسات خود را در مورد آنها پذیرفته و آن را سرکوب نکنید. با اینکه تنفر از خانواده، احساسات ضد و نقیضی را در شما برمی‌انگیزد؛ اما به هر حال نباید آن را انکار کنید.

تصمیم برای ادامه: بهتر است تصمیمی قطعی برای ادامه بگیرید. در واقع موضع خود را در مورد آنها مشخص کنید. شما تا زمانی با آنها زندگی می‌کنید؛ پس باید در این دوران رفتاری متعادل داشته باشید.

کارکردن بر رابطه: اگر نتوانستید تنفر از خانواده را از بین ببرید؛ اما روی رابطه کار کرده و سعی کنید موضوعاتی را در خود و یا دیگر اعضا اصلاح نمایید.

مشخص کردن مرزها: مرزهای مشخصی با دیگران برای خود مشخص کنید. اگر حس می‌کنید خانواده در حال آسیب زدن به شما هستند؛ بهتر است فاصله خود را با آنان حفظ نمایید.

حفظ حریم خصوصی: حریم خصوصی خود را داشته و حتی به حریم دیگران نیز احترام بگذارید. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی احساس تنفر از خانواده را در شما کاهش دهد.

کمک گرفتن از روانشناس: در مورد تنفر از خانواده حتما از یک روانشناس کمک گرفته و در این مورد با فردی صحبت کنید. در برخی موارد لازم است که با دیگر اعضا به روانشناس مراجعه نمایید.

سخن پایانی

با اینکه تنفر از خانواده احساسی آزاردهنده است و پیامدهای مختلفی ایجاد می‌کند؛ اما بهتر است در این مورد با خود و دیگران صادق بوده و در راستای برطرف کردن آن تلاش نمایید. این موضوع دشوار بوده و با چالش های زیادی همراه است. چرا که احساسات متناقضی را در ما برانگیخته می‌کند. اما می‌توانید در مورد آن کمک تخصصی از روانشناس دریافت کرده و خود نیز در این زمینه تلاش کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از خانواده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره