اختلالات جنسیاختلالات روانی

بیماری سوزاک چیست؟ علائم و درمان سوزاک

بیماری سوزاک از بیماری های مقاربتی بوده که ابتلا به آن نیز تقریبا شایع است. این بیماری عفونت ناشی از گونه ای باکتری است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. این بیماری هم مردان و هم زنان را درگیر کرده و حتی می‌تواند به نوزادان نیز منتقل شود. راه انتقال به نوزادان از مادر در حین بارداری، شیردهی و یا در حین زایمان است. از آنجایی که سرعت انتقال این بیماری بسیار بالاست و زندگی جنسی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بهتر است افراد در مورد آن اطلاعات کافی کسب کرده و از آن پیشگیری نمایند. فراموش نکنید که در صورتی که از سابقه شریک جنسی خود مطلع نیستید؛ حتما از کاندوم استفاده کرده و همچنین از برقراری رابطه جنسی پرخطر پرهیز نمایید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بیماری سوزاک

بیماری سوزاک در بیشتر موارد نواحی گرم و مرطوب بدن را آلوده می‌کند. همچنین احتمالا تا مدتی نمی‌توان متوجه شد که این بیماری در بدن هست به همین دلیل در این دوران فرد ناقل بوده و اطلاعی از آن ندارد. از طرفی اگر با فرد دیگری رابطه جنسی داشته باشد؛ او را نیز درگیر می‌کند. این بیماری از راه های مختلفی منتقل شده و عوارض جانبی زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. عدم پیشگیری از این بیماری و یا عدم درمان آن منجر به مشکلات زیادی برای افراد می‌گردد. به همین دلیل باید هم در روابط جنسی و هم بعد از آنها اقدامات لازم را در این مورد انجام داد.

نشانه های ابتلا به بیماری سوزاک

نشانه های بیماری سوزاک

در برخی از موارد ابتلا به بیماری سوزاک به طور کلی با بروز نشانه همراه نیست. اما بعد از مدتی علائم ظاهر شده و برای افراد مشکلات جسمانی ایجاد می‌کند. این نشانه ها در مردان و زنان یا نوزادان متفاوت هستند.

💠زنان

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه بیش از نیمی از زنان با ابتلا به بیماری سوزاک، نشانه ای از خود بروز نمی‌دهند. اما گاهی شاهد بروز ترشحات غیرطبیعی و یا دردهای لگنی در آنها هستیم. از طرفی احتمالا در زمان قاعدگی خون ریزی های غیرطبیعی نیز به وجود می‌آید. برای اطلاع از دلایل سوزش واژن هنگام نزدیکی کلیک کنید.

 💠مردان

در مردان بروز نشانه های بیماری سوزاک، در بیشتر موارد با التهاب و سوزش پیشاب راه همراه است. آنها همچنین در هنگام ادرار نیز درد و سوزش را تجربه می‌کنند. از طرفی شاهد ترشحات چرکی از آلت تناسلی خود و در ادامه تب هستند.

💠نوزادان

بیماری سوزاک در نوزادان در بیشتر موارد با عفونت های چشمی همراه است. اگر این حالت درمان نشود حتی می‌تواند به نابینایی نیز منجر گردد.

بیماری سوزاک در نواحی مختلف بدن

از طرفی گاهی بیماری سوزاک در نقاط دیگر بدن نیز باعث بروز نشانه هایی می‌گردد. این موارد در بیشتر موارد در ناحیه تناسلی هستند اما در مواردی شاهد بروز خارش مقعد، خروج ترشحات چرکی از رکتوم، بروز لکه های خونی قرمز روشن در ناحیه مقعد هستیم. از طرفی حساسیت های چشمی و یا عفونت کردن چشم ها نیز از دیگر نشانه های ابتلا به سوزاک هستند. برخی از افراد گلود درد و یا تورم غدد لنفاوی در گردن را نیز تجربه می‌کنند. این بیماری می‌تواند مفاصل را نیز درگیر کرده و باعث درد و التهاب در آنها نیز بشود.

علت ابتلا به بیماری سوزاک

عمده ترین راه انتقال بیماری سوزاک، رابطه جنسی است. فراموش نکنید که این بیماری علاوه بر رابطه واژینال از طریق رابطه مقعدی و رابطه دهانی نیز منتقل می‌گردد. باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد که تصور می‌شود این باکتری از طریق پوست، ادرار و مدفوع و یا سرفه و عطسه نیز منتقل می‌شود. اما این موضوع هنوز ثابت نشده است و هیچ سندیت علمی ندارد.

تشخیص بیماری سوزاک

تشخیص نشانه های بیماری سوزاک، تنها با کمک متخصص امکانپذیر است. متخصص از روش ها و آزمایشات مختلفی در این زمینه استفاده می‌کند تا به ابتلا به این بیماری پی ببرد. برای این کار تست ادرار، نمونه گیری از ترشحات و همچنین کشت باکتری انجام می‌شود. بهتر است افراد از مداخله خودسرانه در فرایند درمان و تشخیص پرهیز کرده و این مورد را به پزشک بسپارند.

راه های انتقال بیماری سوزاک

انتقال این بیماری نیز از طریق رابطه جنسی است. بهتر است افراد در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کرده و همچنین از داشتن روابط جنسی پرخطر متعدد پرهیز نمایند. انواع مختلف رابطه جنسی محافظت نشده می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را بالا ببرد.

تفاوت بیماری سوزاک با سفلیس

برخی از افراد تصور می‌کنند که بیماری سوزاک با سفلیس یکسان هستند و یا به طور همزمان اتفاق می‌افتند؛ اما اینطور نیست. با اینکه هر دو در اثر حضور باکتری خاصی در بدن ایجاد می‌شوند اما نوع باکتری های متفاوت هستند. هر دو این بیماری ها از طریق رابطه جنسی منتقل شده و اگر به موقع درمان نشوند؛ می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری گردد.

افرادی که در معرض بیماری سوزاک هستند

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری سوزاک قرار می‌گیرند. این دسته از افراد معمولا در روابط جنسی خود از کاندوم یا دنتال دم استفاده نمی‌کنند. همچنین با افراد مختلفی رابطه جنسی داشته و رفتارهای پرخطری مانند اعتیاد دارند. مردان همجنسگرا و زنان تا قبل از 25 سالگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سوزاک هستند.

عوارض ابتلا به بیماری سوزاک

بیماری سوزاک کاملا پیش رونده و عوارض جانبی آن در بدن گسترش می‌یابد. این بیماری در مردان و زنان با ایجاد التهاب لگن، باعث ناباروری می‌گردد. این بیماری مفاصل را نیز درگیر کرده و همچنین احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی دیگر مانند ایدز را بالاتر می‌برد. نوزادان نیز از این خطرات در امان نیستند؛ به همین دلیل شناسایی به موقع این بیماری و همچنین پیشگیری از آن اهمیت دارد.

پیشگیری از بیماری سوزاک

پیشگری از ابتلا به بیماری سوزاک و به طور کلی بیماری های مقاربتی امکانپذیر است. از طرفی به دلیل اینکه درمان این بیماری ها ممکن نیست و یا به سختی انجام می‌گیرد؛ بهتر است افراد پیشگیری را به جای انتخاب کنند. پیشگیری از این بیماری با استفاده از کاندوم و همچنین اطمینان از سلامت خود و شریک جنسی ممکن است. از طرفی بهتر است افراد شرکای جنسی خود را محدود کرده و روابط پرخطر نداشته باشند.

درمان بیماری سوزاک

درمان بیماری سوزاک

همانطور که به آن اشاره شد؛ هیچ درمان قطعی برای بیماری سوزاک وجود ندارد. افراد بهتر است برای شروع فرایند درمان به متخصص مراجعه کنند. در بیشتر موارد برای درمان این مشکل از دارو درمانی استفاده می‌شود که حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود. آنتی بیوتیک ها عمده ترین روش درمانی برای این بیماری محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

از آنجایی که ابتلا به بیماری‌سوزاک زندگی دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و شاید حتی خود فرد را تا پایان عمر از برقراری رابطه جنسی محروم سازد؛ از همین رو بهتر است افراد از این مورد پیشگیری کرده و به درمان به موقع بپردازند. این مورد تنها با کمک دارو درمانی و همچنین کمک گرفتن از روانشناس امکانپذیر است. فراموش نکنید که ابتلا به این بیماری به معنی پایان رسیدن زندگی جنسی نیست. به همین دلیل افراد باید در این زمینه با کمک متخصص تلاش خود را بکنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره