ارتباط نوجوان با والدین و همسالاننوجوان

لجبازی نوجوان | 6 روش برخورد با لجبازی نوجوان

لجبازی نوجوان اغلب باعث تنش بین والدین و فرزندان می‌شود. به دلیل اینکه نوجوانان در این دوره سنی به دنبال استقلال هستند، اگر چیزی باب میلشان نباشد لجبازی می‌کنند. در این شرایط نوجوان احساس می‌کند که خانواده او را درک نمی‌کند. و همین موضوع باعث تشدید بحران های نوجوانی می‌شود. در نهایت مشکلات خانوادگی، گوشه گیری، انزوا، پرخاشگری و چالش‌های زیادی پدید می‌آید.

پدر و مادر به عنوان کسانی که مسئولیت تربیت فرزندان را بر عهده دارند؛ باید نحوه برخورد با لجبازی‌نوجوان را بدانند. والدین سهم بزرگی در ایجاد فضایی برای آزمون و خطای فرزند دارند. در چنین شرایطی می‌توانند از این دوران گذر کنند و به بزرگسالی برسند. در این راه باید از مشاوران متخصص راهنمایی بگیرید تا شیوه تربیت مناسبی داشته باشید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعریف لجبازی نوجوان

لجبازی نوجوان چیست؟

لجبازی نوجوان از رایج‌ترین مشکلات خانوادگی است. کسانی که خصوصیت لجباز دارند؛ از محدودیت بیزارند و همیشه به دنبال رفع نیازهایشان هستند. آنها از والدین انتظار درک و توجه فراوان دارند. به دلیل اینکه نوجوانی دوران گذر از کودکی به بزرگسالی است؛ لجبازی امری طبیعی می‌باشد. والدین نیز در این دوره حساس فرزندان، میزان زیادی از استرس را تجربه می‌کنند. و سلامت روانی آنها خدشه دار می‌شود. برای رهایی از این مشکلات باید از روش های برخورد با لجبازی نوجوان آگاه شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علائم لجبازی نوجوان

نوجوان لجباز از خود نشانه هایی بروز می‌دهد که اغلب باعث حرص پدر و مادر می‌شود. لجبازی‌نوجوان تا حد مناسبی طبیعی است و نشان از رشد فرزند شماست. زیرا در این دوره سنی نوجوان قصد دارد تا مستقل شود. و همین امر باعث مخالفت و لجبازی با خانواده می‌شود. در این بخش مقاله راجع به نشانه های لجبازی نوجوان صحبت کرده ایم. لطفا این موارد را جدی بگرید.

🔻 دوری از گفتگو صمیمانه

🔻 افزایش تحریک پذیری

🔻اصرار افراطی جهت انجام کارهای خطرناک

🔻 پرداختن بیش از اندازه به بحث و دعوا

🔻 ناتوانی در پذیرش عقاید مخالف نظر آنها

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

علت لجبازی نوجوان چیست؟

عوامل مختلفی در بروز لجبازی نوجوان وجود دارد. که مهم ترین عامل زیستی و روانشناختی است. در ادامه علل لجبازی نوجوان را توضیح داده ایم.

➰ علل روانشناختی لجبازی نوجوان

عوامل روانشناختی بسیار در لجبازی نوجوان دخیل هستند. در واقع نوجوان با چنین رفتارهایی نشان می‌دهد که قصد ورود به بزرگسالی را دارد. و انتظار درک از سوی والدین را دارد. به همین جهت مقابل خواسته ها و توصیه های والدین می‌ایستد و برای دفاع از خود به لجبازی می‌پردازد.

➰ علل زیستی لجبازی نوجوان

علل زیستی از عوامل بروز لجبازی نوجوان است. به دلیل نوسانات هورمونی، تغییرات ظاهری، تغییرات خلقی و سازگاری ها؛ لجبازی‌نوجوانان بروز می‌یابد. در واقع سازگاری با شرایط جدید برای آنها مشکل ساز است که با بد رفتاری و لجبازی نشان داده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل نوجوان کلیک کنید.

چگونه با لجبازی نوجوان رفتار کنیم؟

چگونه با لجبازی نوجوان رفتار کنیم؟

لجبازی نوجوان نیاز به درک و پذیرش دارد. پدر و مادر برای جلوگیری از تنش و مسائل مختلف باید نسبت به نحوه برخورد با رفتار نوجوان آگاه باشند. در این بخش مقاله راجع به روش های برخورد با لجبازی‌ نوجوان صحبت کرده ایم.

📌 اطلاعات خود را در زمینه نوجوانی افزایش دهید

اولین کاری که باید در رابطه با لجبازی نوجوان انجام دهید، کسب اطلاعات بیشتر در حوزه نوجوانی است. برای اینکه بتوانید با مشکلات این دوران مقابله کنید؛ باید رفتارهای نوجوان را به خوبی شناسایی کنید. والدینی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند تنش های بیشتری را تجربه می‌کنند. زیرا رفتار اشتباه باعث افزایش لجبازی ‌نوجوان می‌شود.

📌 گفتگوی موثر را به خوبی بلد باشید

والدین برای مقابله با لجبازی نوجوان باید گفتگوی موثر را به خوبی بلد باشند. با آموزش این اصول به خوبی متوجه خواهید شد که چه زمانی و چه موقعیت را برای صحبت انتخاب کنید تا اثر گذاری بیشتری داشته باشد. زیرا صحبت در شرایط نامناسب باعث افزایش لجبازی ‌نوجوان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

📌 از هدایت غیر مستقیم کمک بگیرید

از روش های مقابله با لجبازی‌ نوجوان می‌توان به هدایت غیر مستقیم اشاره کرد. نوجوانان در این دره به دنبال کسب استقلال هستند. به همین جهت از دستورات و نصیحت های والدین پیروی نمی‌کنند. و دوست دارند که برای خود چهارچوب مخصوص داشته باشند. اما به دلیل اینکه آنها همچنان به هدایت و راهنمایی های والدین نیازمند هستند. باید از هدایت غیر مستقیم استفاده کرد تا لجبازی نوجوان بیشتر نشود. بهترین راه برای برقراری ارتباط با نوجوان، رابطه صمیمانه است.

📌 با نوجوان همدلی کنید

یکی از کارهایی که باعث کاهش لجبازی نوجوان می‌شود؛ همدلی با نوجوان است. برای اینکه نوجوان را درک کنید، باید خود را جای او بگذارید. دوران نوجوانی خود را تصور کنید و به خاطر بیاورید که چقدر روحیه حساسی در آن دوران داشتید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

📌 واکنش سریع نشان ندهید

برخورد با لجبازی نوجوان باید با صبر و حوصله باشد. صبر بهترین راه برای تربیت نوجوان است. برخورد آرام، با حوصله و تامل به شما کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با نوجوان خود داشته باشید. و همچنین با رفتار خود نحوه صبر را به نوجوان آموزش می‌دهید.

📌 از روانشناس راهنمایی بگیرید

اگر لجبازی نوجوان باعث افت تحصیلی، عملکر و افزایش خطا شده است، باید از روانشناس راهنمایی بگیرید. با کمک روانشناس از میزان لجبازی ‌نوجوان کاسته می‌شود و شیوه تربیتی درستی هم اجرا خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

کلام آخر

مواجه با لجبازی نوجوان در اوایل برای خانواده ها غیر قابل درک است. اما به مرور زمان باید پذیرفت که این دوران راهی برای رسیدن به بزرگسالی است. و همه انسان ها این دوران را سپری خواهند کرد. در این برهه زمانی به نوجوان افتخار کنید و او را مایه خشنودی خود بدانید. ابراز محبت، تشویق و … را در زمینه تربیتی داشته باشید تا نوجوان از پدر و مادر خود دور نشود. توصیه می‌کنیم که برای تربیت هر چه بهتر نوجوان از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره